Voeding

Het belang van voedingsvoeding begrijpen

Voeding wordt gedefinieerd als de studie van de componenten van voedsel die door het lichaam worden opgenomen, het proces waarmee voedingsstoffen worden gebruikt voor de ontwikkeling en het onderhoud van het lichaam, en de processen waarmee deze voedingsstoffen worden uitgescheiden. Het omvat ook opname, assimilatie, opname in weefsels, metabolisme, assimilatie van voedingsstoffen in cellen en metabolisme.

Het menselijk lichaam kan slechts een bepaalde reeks voedingsstoffen verwerken uit het voedsel dat het binnenkrijgt. Voedselbronnen variëren afhankelijk van de geografische locatie, klimatologische omstandigheden en voedingsgewoonten. Enkele van de essentiële voedingsstoffen die in de meeste voedingsmiddelen worden aangetroffen, zijn calorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen.

Voedsel wordt ingedeeld in drie groepen: plantaardig voedsel, dierlijk voedsel en niet-voedsel. Dierlijk voedsel omvat melk, kaas, boter, eieren, vlees en vis, terwijl plantaardig voedsel granen, groenten, fruit en noten omvat. Non-food zijn non-food zoals tabak, drugs, alcohol en cafeïnehoudende dranken.

Elk voedselsoort heeft een wisselend aantal voedingsstoffen, die elk hun eigen fysiologische effecten op het lichaam hebben. Sommige voedselcategorieën bevatten meer voedingsstoffen dan andere. Een voedingsstof die bijvoorbeeld in fruit en groenten wordt aangetroffen, is vitamine A. Andere voedselbronnen van vitamine A zijn onder meer levertraan, gedroogde sinaasappelschil, gedroogde papaja en gedroogde spinazie. Deze bronnen zijn rijk aan vitamine A maar bieden ook andere vitamines en mineralen die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling van het lichaam.

Voedingsmiddelen die vitamine A bevatten, zijn onder meer vers fruit en groenten zoals wortelen, bieten, aardbeien, papaja, meloen, aardbeien, boerenkool, spinazie, bosbessen, perziken en grapefruit. Vers fruit en groenten bevatten mogelijk een hoog vitamine A-gehalte, maar ze bevatten niet voldoende vitamine A om de gezondheidsproblemen die met deze vitamine samenhangen, te verhelpen. Vitamine A-rijk voedsel omvat lever, wortelen, bloemkool, zoete aardappelen, spinazie, bonen, eigeel en tomaten. Levertraan, gedroogde sinaasappelschil, gedroogde papaja, gedroogde spinazie, gedroogde spinazie zijn ook bronnen van vitamine A die als supplement kunnen worden geconsumeerd. Deze bronnen van vitamine A kunnen vitamine A-toxiciteit helpen voorkomen, wat een zeldzame maar ernstige aandoening is waarbij het immuunsysteem van het lichaam wordt aangevallen vanwege onvoldoende toevoer van de vitamine.

Voedingsmiddelen die hetzelfde aantal voedingsstoffen bevatten als vitamine A, worden vitaminerijk voedsel genoemd. Vitaminen A, C en E zijn enkele van de belangrijkste van de vitaminerijke voedselbronnen. Enkele van de andere voedingsstoffen die in vitaminerijk voedsel worden aangetroffen, zijn foliumzuur, riboflavine, ijzer, jodium, thiamine en niacine.

Een breed scala aan voedingsmiddelen kan de opname van voedingsstoffen door het lichaam remmen, dus het is belangrijk om dagelijks gezond voedsel te consumeren.